Το Σχολείο μας συμμετείχε για τέταρτη συνεχή χρονιά στη δράση Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ με το σχέδιο δράσης:

«Τήνος: Συνάντηση για σκάκι – Διάσωση σπόρων – Cloud Chamber»

Το σχέδιο δράσης περιλάμβανε τρεις υποδράσεις:

  • Συνάντηση για σκάκι, όπου οι μαθητές σχεδίασαν και διαμόρφωσαν μία σκακιέρα σε έναν ανενεργό χώρο του Σχολικού Συγκροτήματος χρησιμοποιώντας ετερόκλητα υλικά
  • Διάσωση σπόρων, όπου οι μαθητές συμμετείχαν στο πολυετές πρόγραμμα του Σχολείου μας για τη διάσωση και τη διάδοση παραδοσιακών σπόρων και ποικιλιών αξιοποιώντας αρχές αειφορίας
  • Cloud chamber, όπου οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τη Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων και κατασκεύασαν θαλάμους νεφών (cloud chambers) για την παρατήρηση υποατομικών σωματιδίων.

Επιγραμματικά, οι στόχοι της δράσης για τους μαθητές ήταν:

  • Να αναρωτηθούν πως η τέχνη μπορεί να συμβάλλει καταλυτικά στη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του σχολείου, αφού αποτελεί μέρος της ζωής
  • Να δημιουργήσουν γραφήματα – σύμβολα με στένσιλ , να σχεδιάσουν και να χρωματίσουν τα τετράγωνα με τη χρήση κάνναβου αλλά και τα σύμβολα στο περιβάλλοντα χώρο, Επιπλέον να κατασκευάσουν τα 32 πιόνια του παιχνιδιού με ετερόκλητα υλικά και να διαμορφώσουν τον περιβάλλοντα χώρο (καθίσματα, φυτά επαναπροσδιορίζοντας ετερόκλητα υλικά).
  • Να αναλάβουν πολύπλευρους ρόλους: ερευνητή, δημοσιογράφου, αρχιτέκτονα τοπίου, φωτογράφου, διακοσμητή, γραφίστα, συλλέγοντας υλικό και να αποφασίσουν πως θα το χρησιμοποιήσουν, μοιράζοντας υπεύθυνα αρμοδιότητες μεταξύ τους καλλιεργώντας συνεργατικό κλίμα, ώστε να δημιουργήσουν μία καλλιτεχνική δράση που προβάλει και ενεργοποιεί ανενεργό χώρο στο σχολικό συγκρότημα σαν μέσο προσέλκυσης ενδιαφέροντος.
  • Η συμμετοχή των μαθητών σε διαδικασίες περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και η ενεργός συμμετοχή τους στην καλλιέργεια αγάπης για τη φύση, διερευνώντας τη σχέση αυτάρκειας και επιβίωσης, τοπικής οικονομίας και παγκοσμιοποίησης.
  • Να επισκευτούν το ΚΠΕΑ Σύρου για να ενημερωθούν για την περίπτωση της Γυάρου ως «αποθήκη αειφορίας», ώστε να ευαισθητοποιηθούν σε αειφόρες μεθόδους και να συνδέσουν επίσημες μεθόδους αειφορίας με τις δικές τους πρακτικές.
  • Να φυτέψουν και να καλλιεργήσουν σπορόφυτα από παραδοσιακούς σπόρους, τα οποία θα διανείμουν στην ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί.
  • Να εξασκήσουν τις γνώσεις τους στην Αγγλική γλώσσα, αποδίδοντας κείμενα στην Ελληνική γλώσσα που θα αποτελούν μία εισαγωγή για αρχάριους στη Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων και το Καθιερωμένο πρότυπο.
  • Να αναγνωρίσουν την ύπαρξη στοιχειωδών σωματιδίων και να διακρίνουν τη σύνδεση της μελέτης τους με τη θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης (Big Bang) και τη δημιουργία του Σύμπαντος. Σε αυτό το πλαίσιο, εργάστηκαν για να αποδώσουν στα Ελληνικά εισαγωγικά κείμενα στην υποατομική δομή της ύλης, το καθιερωμένο πρότυπο της Φυσικής Στοιχειωδών Σωματιδίων και οδηγίες για τη δημιουργία θαλάμων νεφών για την παρατήρηση υποατομικών σωματιδίων.
  • Να πραγματοποιήσουν ένα πείραμα για να ανιχνεύσουν στοιχειώδη σωματίδια, ώστε να αισθανθούν την πολυπλοκότητα του σύμπαντος, να διερωτηθούν για το μεγαλείο των επιστημών, και να μετασχηματίσουν τη στάση τους απέναντι σε αυτές.

Σημαντικά μέρη αυτών των δράσεων αποτυπώθηκαν στα παρακάτω βίντεο:

Η υλοποίηση της «Συνάντησης για Σκάκι»

Η δράση της «Διάσωσης και Διάδοσης Παραδοσιακών σπόρων και ποικιλιών»

Η εισαγωγή στη Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων και η δημιουργία θαλάμων νεφών

Στόχοι μας για το μέλλον είναι:

  • Η συνέχεια της προσπάθειας να αξιοποιήσουμε την τέχνη για να διαμορφώσουμε περαιτέρω ανενεργούς χώρους του σχολικού συγκροτήματος
  • Η ενίσχυση του πολυετούς προγράμματος του σχολείου μας για τη διάσωση παραδοσιακών σπόρων, επεκτείνοντας το δίκτυο των παραδοσιακών καλλιεργητών και ευαισθητοποιώντας περαιτέρω την τοπική κοινωνία στην υιοθέτηση αειφόρων πρακτικών
  • Η πραγματοποίηση ανοικτής εκδήλωσης όπου θα πραγματοποιηθούν αντίστοιχα πειράματα, ώστε να φέρουμε σε επαφή την τοπική κοινωνία με τις σύγχρονες επιστημονικές προκλήσεις. Οι μαθητές επιθυμούν διακαώς να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις του CERN στη Γενεύη ώστε να ζήσουν από κοντά και με περισσότερες λεπτομέρειες αυτά με τα οποία ήρθαν σε μία πρώτη επαφή στα πλαίσια του προγράμματος.